Saturday, May 30

Hikayat Pemerintah Kuku Besi

Bismillah

Selepas 7 lautan saya berenang padahal saya tak tahu berenang akhirnya saya ketemu dengan mood saya yang telah hilang ditiup angin monsun. Rupa-rupanya mood saya singgah di Korea untuk ketemu artis-artis yang ternyata mata mereka tidak lebih besar dari saya. Jadi saya seret mood saya kembali ke Malaysia dan kurung simpan dalam almari. Okey, saya sudah selesai mengarut.


Saya nak ceritakan mengenai peperiksaan pertengahan tahun. Saya nasihatkan anda berhenti membaca setakat ini sahaja kerana selepas ini tulisan saya ini akan membuatkan anda jadi..

GILA

Baiklah. Bersedialah untuk menanggung risiko apabila melanjutkan pembacaaan anda. Biar saya mulakan cerita saya.


Hikayat Pemerintah Kuku Besi

Pada zaman dahulu (2 minggu lepas), di sebuah kerajaan agung (kerajaan Raja Jorji ke-5), sebuah ujian telah diadakan untuk semua rakyatnya. Disebabkan pemerintah mereka yang berkuku besi, maka keselruhan rakyatnya diwajibkan menyahut cabaran itu jika mahu ibubapa mereka selamat dari serangan sakit jantung.


Selama 2 minggu rakyat jelatanya memerah otak dan keringat (letrik putus) ketika menjawab ujian tersebut. Pedagang-pedagang dari Gujerat tersenyum lebar kerana stok kitab-kitab mereka laris dijual.

Tiba hari yang ditakuti lagi digeruni.
SAAT SATU NEGARA BAKAL MENGALAMI INSOMNIA DAN HISTERIA.

Ketika menjawab helaian Lingua Franca kurun ke15, satu demi satu jari-jemari rakyatnya gugur kerana menulis sehingga satu ela hikayat diraja.

Bahasa orang putih pula bagai tidak pernah dipelajari sebelum ini. Semua tercengang dan terkebil-kebil sehingga otot kelopak mata mereka tidak dapat dibuka selama satu hari.

Cerita dongeng zaman prasejarah merupakan pengakhiran penderitaan rakyat jelata yang sudah berbulan-bulan melekatkan kitab tersebut di hujung batang hidung mereka.

Ilmu anatomi menjadikan tabib-tabib diraja menjadi pesakit sesama sendiri.

Ilmu hisab seakan-akan mengajak rakyat sekalian untuk mengoyakkan helaian soalan dan pulang ke rumah.

Ilmu ukhrawi telah menjadi penyelamat para alim ulama yang berusaha dengan gigih menghafaz kitab Al-Muattok.

Hisab tambahan seperti biasa mengundang persoalan "Kenapa harus aku belajar ilmu ini?"

Al-Kimiya telah berjaya membuatkan cendekiawan terulung negara menggaru kepala dan menggigit kuku ketika menjawabnya.

Ilmu Fizikal telah mendidik para kipas-susah-mati agar tidak menonton perlawanan tendang benda-bulat sebelum malam peperiksaan walaupun antara Barci dan Manu.

Bahasa warisan Napoleon Bonaparte telah mengajar hamba membaca arahan dengan sebaiknya agar tidak kehilangan sepuluh mata.

Ilmu jasmani dan ketamadunan, seperti selalu merupakan helaian kesukaan semua rakyat jelata terutamanya keluarga Ashburns.

Secara keseluruhannya, sejarah silam kerajaan China harus dihapuskan agar tiada lagi homo sapien di dunia ini akan menderita akibat penularan wabak ini.


Hikayat ini merupakan kisah benar yag tiada tokok tambahnya kerana kesannya telah anda lihat sendiri pada penulis hikayat ini. Sekian.

* kuku besi - Raja yang kejam


No comments: